Laatu

Laatu- termiä käytetään kuvaamaan esineiden, ihmisten tai prosessien haluttavuutta.

Laatutyössä voidaan tunnistaa kaksi päälinjaa: parantaa välineiden ja toiminnan ominaisuuksia sekä hallita välineisiin ja toimintaan liittyvien ominaisuuksien haitallista vaihtelua.

Markkinataloudessa avoin kilpailu pitää ajan myötä huolen siitä, että tuotteiden laatu paranee jatkuvasti ja eriytyy vastaamaan erilaisten asiakasryhmien tarpeita. Laatua voidaan tarkastella valmistuksen, suunnittelun, asiakkaan ja ympäristön kannalta. Laadukasta on tuotanto, joka ei tuota lainkaan virheellisiä tuotteita.

Suunnittelukeskeinen laatu on asiakkaan kannalta lupaus laadusta ja siten se vaikuttaa siihen, minkälaisen hinnan asiakas on valmis tuotteesta maksamaan. Asiakaskeskeinen laatu perustuu hyödykkeen koko käyttöiän aikaiseen kokemukseen. Ympäristön vaatimukset ovat luonteeltaan tuotanto- ja kulutusprosessin haittojen vähentämistä.


Kommentoi käsitteen määrittelyä
Kommenttisi


Nimesi tai nimimerkkisi


Lähteet



Etusivu | Käsiteanimaatio | Esinekatselmus | Näyttely 08 | Info | Suomen käsityön museo